Terwijl het zeilseizoen 2017 voor ons zeilteam op kruissnelheid komt met een dagreis naar Duinkerke, nieuwe polo’s, wekelijkse Cherryraces, Oostende voor Anker… blijft Optitus verweesd achter op een troosteloos leeg winterterrein tussen enkele hopeloze wrakken, en verlaten scheepjes. Bleef zijn schipper de voorbije winter te lang in bed liggen? Nee, in tegendeel, misschien was hij een tikkeltje te ambitieus en overmoedig. Onderstaande lijkt eerder op een geïntegreerde proef van een handjevol enthousiastelingen.

[lightbox] [lightbox_trigger] [image src=”2017/05/IMG_4413.jpg” frame=”round-img” align=”right” width=”250″ alt=”alt_tag”] [/lightbox_trigger] [lightbox_content] [/lightbox_content] [/lightbox] Nadat Optitus in 2013-2014 een grondige refit van onderwaterschip, roer en motor kreeg, werd in 2015 flink geïnvesteerd in extra zeilen en een betere en volledige inventaris.
Helaas, op het einde van vorig zeilseizoen smeekte Optitus opnieuw naar extra aandacht. De windmeter liet het afweten. Op de GPS ontbraken enkele beeldlijnen. De radarreflector viel zomaar uit de mast. De drinkwatertank lekte. De buiskap scheurde…
In november 2016 werd de mast neergehaald voor een refit. Dat was voor het laatst in 2004 gebeurd. De mast is kaal gezet en opgekuist. Alle onderdelen werden grondig gereinigd en geïnspecteerd. Zo werden alle splitpennen, poprevetten, enkele katrolwielen, de windmeter, het deklicht, het stoomlicht, de marifoonantenne, 30m fokkeval, elektrische kabels, coaxkabels, netwerkkabels en de Windex vervangen. De nieuwe TRILENS radarreflector blijft nog even op zolder om later, samen met een 2de deklicht, 3 antennes en een scheepshoorn een plekje te krijgen op een noodmast. Maar dat is een project voor een volgende winter.

[lightbox] [lightbox_trigger] [image src=”2017/05/IMG_4521.jpg” frame=”round-img” align=”left” width=”250″ alt=”alt_tag”] [/lightbox_trigger] [lightbox_content] [/lightbox_content] [/lightbox]

De volledige elektrische installatie werd uit de boot gesloopt. Zo werden deze winter meer dan 100m elektrische kabel, 50m netwerkkabel, 40m coaxkabel, 25m luidsprekerkabel en 50m PVC buizen vervangen in boot en mast. Marc reviseerde de oude zekeringskast met 11 zekeringen, en bouwde een nieuwe extra schakelkast met 36 meetpunten en 19 extra zekeringen, die subtiel achter de oude kast is ingebouwd. Er werden 6 USB/12V aansluitpunten en een ampère/voltmeter ingebouwd.

[lightbox] [lightbox_trigger] [image src=”2017/05/IMG_3884.jpg” align=”center” frame=”round-img” align=”right” width=”250″ alt=”alt_tag”] [/lightbox_trigger] [lightbox_content] [/lightbox_content] [/lightbox] Er zijn een B&G windmeter, speedlog en dieptemeter, samen met een AIS /Wifi zender VESPER XB-8000, een DSC marifoon B&G V50 met een 2de bedieningshoorn B&G H50, 4 nieuwe CELMAR antennes en 4 multifunctionele B&G Triton schermen in een NMEA-2000 netwerk geplaatst. Hiertoe werd een gat in de 20 mm dikke romp gedicht. Het brugdek werd plaatselijk opnieuw gepolyesterd en volledig herlakt. Deze installatie wordt eerstdaags door Kristof geprogrammeerd. Ondertussen is hiervoor een nieuwe zendvergunning aangevraagd bij het BIPT . Deze nieuwe installatie moet menig amateur navigator doen watertanden. Ondertussen betekent dit ook een serieuze upgrade voor de veiligheid van zijn bemanning.

[lightbox] [lightbox_trigger] [image src=”2017/05/IMG_3981.jpg” align=”center” frame=”round-img” align=”left” height=”250″ alt=”alt_tag”] [/lightbox_trigger] [lightbox_content] [/lightbox_content] [/lightbox] Alle lichtpunten op de boot zijn voorzien van marine LED-lampen. Hierdoor daalt het elektrische verbruik drastisch. Dit moet de twee 105Ah zware batterijen meer ademruimte geven voor langere zeiltochten. Alle kussenhoezen zijn gewassen en hersteld. De watercollector op de VOLVO dieselmotor is grondig gereinigd en herlakt. Verder is het motorblok plaatselijk tegen roest bijgewerkt. De dieseltank werd opnieuw vastgezet. De binnenzijde van enkele kastjes in de badkamer, het salon, de keuken, de navigatiehoek, de kuip… kregen een nieuwe lak en vernislaag. Voor het eerst sinds 2013 is op het dek alle teakhout grondig gereinigd en met olie gevoed.

[lightbox] [lightbox_trigger] [image src=”2017/05/IMG_4131.jpg” align=”center” frame=”round-img” align=”right” width=”250″ alt=”alt_tag”] [/lightbox_trigger] [lightbox_content] [/lightbox_content] [/lightbox] Ondertussen is Alexander met naald en handboek flink aan het oefenen om straks alle vallen te voorzien van nieuwe oogsplitsen en gekleurde donuts. Wellicht pakt hij ook nog een paar andere touwen onder handen.
Verder is ook het jaarlijks periodiek onderhoud gebeurd: zinkanodes op schroef en motor vervangen, dichtingsringen op de motor vervangen, de dichting op de schroefas gesmeerd… Jolien en Emily hebben een nieuwe laag zelfslijpende antifouling op het onderwaterschip gezet. Layth heeft de bronzen GORI klapschroef gereinigd en gepolierd.

[section_break type=”line-lrg-prime”/] [fancy_header type=”style2″]Tewaterlating[/fancy_header] [lightbox] [lightbox_trigger] [image src=”2017/05/IMG_4514.jpg” frame=”round-img” align=”left” width=”200″ height=”200″ alt=”alt_tag”] [/lightbox_trigger] [lightbox_content] [/lightbox_content] [/lightbox] Deze week wordt het stiksel van de buiskap hersteld. De grootzeilhuik krijgt een nieuwe rits. Volgend weekend wordt de nieuwe HDPE drinkwatertank van 105L ingebouwd. Daarbij worden alle drinkwaterslangen vervangen. De motorfundatie heeft nog een dringende plaatselijk herstelling nodig. Daarna kan de motor proefdraaien. Nog even de romp en het dek poetsen en waxen, en met een beetje geluk kan ik dan volgend weekend de kajuit leeghalen voor de grote schoonmaak. Hmm… als er nog energie over is na het grote schoolfeest?

Daarna is het tijd om de hele inventaris van zolder naar de boot te brengen… Hierbij wordt Optitus helemaal aangekleed met buiskap, giek, kussens, gordijntjes, komaliewand, touwen, fenders, zeilzakken… Eind mei kan Optitus vermoedelijk in het water om het daar helemaal zeilklaar te maken. Op vrijdag 2 juni willen we ons voor het eerst meten met de andere zeilscheepjes op de Cherryrace.

[box type=”basic-dark”] Zo lees je dat zeilen met een eigen boot toch iets meer vergt, dan wat een zomers zeilseizoen doet vermoeden. Man, man, Lieven… is die schuit van jou van bouwjaar 1984 niet gewoon rijp voor de sloop? Nee, hoor… kijk even naar de andere boten die voor ons project zeilen: BEYAN, ELANTES, KIPPER, XIXU, ANNA, FOOTLOOSE en PYXIS zijn momenteel zeilklaar. QINZY, IN SPIRIT, OPTITUS en DA CAPO staan nog op de kant, of zijn nog niet operationeel. Van NIEVOTUS, WINDGLIDER, TADORNA, WINDGLIDER, SIMPLY RED en MANTA voorlopig geen nieuws. En de NINIX is net weer zeilklaar nadat deze 2 jaar op de kant stond voor restauratie. Wist je dat er in VVW Nieuwpoort enkele zeilboten al 100 jaar oud zijn. En ook deze varen regelmatig uit. Als je nog eens in Nieuwpoort langs de havengeul flaneert, en die bootjes ziet voorbij dobberen… bedenk dan dat die schippers, en soms ook hun bemanning, een ogenschijnlijk onbegrijpelijke band hebben met hun oude scheepje. Het vele klussen is daar niet vreemd aan.[/box] [section_break type=”line-lrg-prime”/] [fancy_header type=”style2″]Een dikke merci![/fancy_header] [list style=”arrow-drawn”]
  • Marc, vader van Alexander Vanden Bon, nam alle elektriciteitswerken voor zijn rekening. En daar heeft hij minstens een 10-tal dagen met veel toewijding aan gewerkt. Ik ben overtuigd dat vele SP32 schippers stik jaloers worden als ze deze mooie elektrische installatie zien.
  • Schoonzus Greet Fiems stikte met veel deskundigheid en geduld zo maar eventjes bijna 7m nieuwe ritsen in de kussens.
  • Kristof Alleman hielp bij de schilderwerken en het selecteren van nieuwe apparatuur. Nu neemt hij de programmatie van alle nieuwe navigatie-instrumenten voor zijn rekening.
  • Zara, schoonzus van Layth, nam het herstelwerk van de buiskap en de grootzeilhuik voor haar rekening.
  • Layth, Jolien en Emily hielpen me flink met het jaarlijks onderhoud.
    Wedden dat zij bij een volgend zeiltochtje, met de helmstok in de hand stilletjes genieten: “Optitus is ook een beetje van mij(n werk)”. En gelijk hebben ze: ik gun hen die gedachte van harte.
  • Hilde Fiems, mijn vrouw, heeft voorbije winter met engelengeduld gewacht tot ik weer eens te laat thuiskwam. Straks hebben we samen enkele weekends zonder boot in te halen.
  • [/list] [row] [col width=”33″] [lightbox] [lightbox_trigger] [image src=”2017/05/IMG_3880.jpg” height=”250″ frame=”round-img” align=”right” alt=”alt_tag”] [/lightbox_trigger] [lightbox_content] [/lightbox_content] [/lightbox][/col] [col width=”66″][fancy_header letter_in_animation=”1″ align=”right”]Met veel goesting om met onze leerlingen eindelijk weer het ruime sop te kiezen, Lieven BOUCNEAU[/fancy_header] [/col] [/row] [image_carousel space=”5″ items=”3″ autoplay=”1″ autoplay_timeout=”4000″ loop=”1″] [image src=”2017/05/IMG_3876.jpg” height=”250″ frame=”style2″] [image src=”2017/05/IMG_4119.jpg” height=”250″ frame=”style2″] [image src=”2017/05/IMG_4435.jpg” height=”250″ frame=”style2″] [image src=”2017/05/IMG_4403.jpg” height=”250″ frame=”style2″] [image src=”2017/05/IMG_4417.jpg” height=”250″ frame=”style2″] [image src=”2017/05/IMG_4401.jpg” height=”250″ frame=”style2″] [image src=”2017/05/IMG_3878.jpg” height=”250″ frame=”style2″] [image src=”2017/05/IMG_4413.jpg” height=”250″ frame=”style2″] [image src=”2017/04/mast-3.jpg” height=”250″ frame=”style2″] [image src=”2017/05/IMG_4518.jpg” height=”250″ frame=”style2″] [image src=”2017/05/IMG_4406.jpg” height=”250″ frame=”style2″] [image src=”2017/04/mast-6.jpg” height=”250″ frame=”style2″] [image src=”2017/05/IMG_4445.jpg” height=”250″ frame=”style2″] [/image_carousel]
    Auteur:Lieven Boucneau

    2 Comments

    1. Deplae Katrien 2017-05-24 at 16:27 - Reply

      Er komt inderdaad veel bij kijken, veel succes bij het te water laten van de Optitus, waarschijnlijk een hele belevenis.
      Veel plezier bij de eerst zeiltocht, en hopelijk een mooie zomer dat jullie veel kunnen uitvaren.

    2. Sam 2017-06-08 at 15:40 - Reply

      Indrukwekkend!
      Dit lijkt wel een Optitus v2.0.
      Veel zeilplezier!

    Leave A Comment