Ervaren zeiler

Functie school:
Leerkracht IT/BECO - Coach

Persoonlijke zeilervaring

10 jaar geleden werd ik door Lieven aangesproken. Als collega’s konden we altijd al goed met elkaar opschieten, maar deze keer kwam hij toch wel met een apart voorstel. Lieven wou op school een zeilteam oprichten en zocht een collega die zot genoeg was om mee te gaan in dit verhaal.

Het zeilen had mij altijd al aangesproken, en ik wist ook wel dat Lieven hiermee bezig was. Toch was dit voor mij een totaal onbekende wereld. Niet weggelegd voor mij dacht ik. Voor Lieven was het geen probleem dat ik niets afwist van het zeilen: ik zou dan wel samen met de leerlingen de lessen meevolgen en alles leren. Zo’n kans zou ik niet snel meer krijgen, dus stemde ik in met zijn aanbod. Een van de beste beslissingen in mijn leven blijkt nu.

Professional Skills

Zeilervaring
Navigatie
Opleiding

Opleiding

Na de zeilinitiatie in de Burgerschool kreeg ik de smaak te pakken. Hier wou ik verder in gaan. Ik vond het allemaal wel heel plezant, maar tegelijk voelde ik dat als leerkracht te weinig betekende bij het zeilen aangezien ik zelf nog alles moest uitzoeken. En hoewel student zijn, samen met mijn eigen leerlingen ook wel een aparte ervaring was, was ik vastbesloten om mij verder te scholen. Kort na het eerste zeilseizoen besloot ik daarom om de cursus ‘Kustvaart 1’ te volgen bij de toenmalige Vlaamse Zeezeilschool (ondertussen Vlaamse Vaarschool). Dit betekende een enorme boost voor mijn zeilervaring. Daarna volgde ik de cursus Yachtman, behaalde mijn algemeen stuurbrevet en later ook  mijn GMDSS – short range certificaat (bediening marifoon met DSC). In 2018 behaalde ik uiteindelijk het niveau ‘Kustvaart 2 – Dayskipper’.

Wat betekent het zeilproject voor mij persoonlijk?

Het zeilproject betekende voor mij niet enkel een opstap naar de zeilwereld, maar het was tegelijk om als leerkracht de leerlingen vanuit een andere invalshoek te leren kennen. Het is leuk om te zien hoe de leerlingen groeien, leiding durven nemen en als team leren samenwerken. Dit is binnen een gewone klascontext niet altijd even goed mogelijk.

Contact Me